Cum a început industria bobbleheads?
Această poveste începe anul trecut, în mai, în Fenway Park. După ce mi-am primit figurina bobblehead a lui Luis Tiant la intrare, m-am strecurat până în baia domnișoarelor cât timp logodnicul meu stătea la coadă pentru a cumpăra bere. Când am ieșit, m-a întrebat imediat ”Unde ți-e figurina bobblehead?”
Am fugit înapoi însă era deja prea târziu. Am lipsit nu mai mult de 60 de secunde însă mai mult ca sigur a fost luată în 5 secunde.
Cea mai rea parte a fost că am ieșit de acolo cu mâinile goale. Mai erau mai puțin de două luni până la nunta noastră însă luându-mă după expresia feței lui părea că nu-și dorește neapărat să se căsătorească cu cineva care nu știa că sub nicio formă nu trebuie să-ți lași figurina bobblehead a lui Luis Tant nesupravegheată într-o baie din Fenway Park.
În spatele scenei unui eveniment de oferire gratuită a bobbleheads.
Am revenit câteva săptămâni mai târziu când o armată de voluntari înmânau 38,000 de figurine bobbleheads ale pe atunci aruncătorul de la prima bază a echipei Red Sox, Mike Napoli.
Este o producție imensă. Copiii sunt entuziasmați, desigur. Dar și o mulțime de adulți par extraordinar de fericiți să primească o mică figurină din plastic ce îți mișcă capul.
Cum a început industria bobbleheads?
În 2015, San Diego Padres a fost singura echipă din Liga Superioară care nu a oferit fanilor săi o figurină bobblehead- deși aproape 600 de figurine ale prinzătorul de pe atunci al echipei Padres, Chris Denorfia au fost aruncate la gunoi într-o zonă îndepărtată din San Diego în luna noiembrie.
De ani, Red Sox nu au mai oferit nici ei figurine bobbleheads.
“A fost o perioadă în care ne-am gândit că poate oamenilor nu le plac așa mult” spune Vice președintele departamentului de Marketing a Red Sox, Adam Grossman. ”Dar chiar și în Boston știm că există mulți oameni cărora le plac figurinele bobbleheads așa că dacă ei le iubesc, cu siguranță le vom oferi.” The
“Legătura dintre organizație și fani este foarte importantă. Și ceva precum o figurină bobblehead, deși poate suna nebunesc, chiar poate să o cimenteze mult mai bine.” Spune Grossman
Red Sox au petrecut luni bune pentru a surprinde trăsăturile faciale și toate tatuajele și pozițiile pentru figurinele lor bobbleheads. Întregul proces de a le crea design-ul și de a le ofri fanilor, vizibil bucuroși este mai mult decât satisfăcător.
Cel mai bun va fi consacrat…Bobbleheads au chiar și, pregătiți-vă pentru asta!, propriul lor Hall of Fame.
“Am gândit-o să fie în acest fel” spune Phil Sklar, co-fondator și CEO al Muzeului Național al Figurinelor Bobbleheads și Hall of Fame ăn Milwaukee, ”dacă muștarul își merită propriul muzeu, figurinele bobbleheads cu siguranță își merită din plin propriul templu.”
Sklar a declarat declared 7 Ianuarie ca fiind Ziua Națională a Figurinelor Bobbleheads pentru a-și promova Hall of Fame. Dar niciunul din aceste lucruri- Hall of Fame al Bobbleheads, îmânările de figurine la porțile Fenway Park și chiar figurinele bobblehead ale lui Papa, de vânzare înafara Vaticanului- nu ar fi fost posibile daca nu ar fi existat o înțelegere de afaceri în anul 1999.
“O să-ți spun povestea,” a declarat Mario Alioto, vice președintele executiv al San Francisco Giants. ”sper să pună totul într-un context mai clar”.
La revedere…și Bună! din nou
În 1999, Giants se pregăteau să joace în ultimul meci din sezon în Candlestick Park. Alioto a vrut să marcheze acea ocazie cu câteva promoții amuzante, bazate pe teme retro.
“Și atunci mi-am amintit de mine, când eram copil și mă duceam în parcul Candlestick. Nu se dădeau figurine bobbleheads pe post de suveniruri pe atunci, dar la standul de suverniruri, pe lânga fanioane, programe sau lanțuri de chei, se afla mereu o figurină bobblehead, pe care mi-am și cumpărat-o la vremea respectivă. Am păstrat-o încă de atunci, chiar și astăzi se află în casa mamei mele. Și m-am gândit, poate am putea să avem o zi a figurinelor bobbleheads și asta ar putea să fie ceva de care fanii noștri să își aducă aminte cu plăcere?”
În anii ’50 și ’60, majoritatea bobbleheads nici nu semănau cu oameni reali. Semănau mai mult cu niște băieței cu obraji grași și rânjete mari și păr ce se răsucea pe sub șepcile de baseball. Producătorii pictau uniforma echipe și poate un număr pe spatele tricoului.
“Știi, cînd pui numarul 24 pe o uniformă Giants, toată lumea știe despre cine e vorba.” Spune Alioto.
Și asta a avut în minte Alioto atunci când a propus ca figurinele bobbleheads să fie oferite drept suvenir pentru prima dată- o figurină a lui Willie Mays care nu semăna prea mult cu Willie Mays.
“Nu, exact, dar nu știu de ce. M-am gândit că pentru mine, ca un fan tânăr, ar fi un suvenir special dacă l-aș avea”.
Înțelegerea
Dar v-am promis povestea unei înțelegeri de afaceri care a schimbat cursul istoriei figurinelor bobbleheads. Și pentru asta, va trebui să mă întorc la Todd Goldenberg de la Alexander Global Promotions.
Când este întrebat ce face pentru a-și câștiga existența, Goldenberg spune cam așa;
“La întâlniri, obișnuiam să le spun femeilor ”Sunt directorul național pe vânzări pentru o firmă de marketing sportiv ce oferă suveniruri la meciuri pentru a crește prezența”. Iar acum spun ”Vând figurine bobbleheads.”
Alexander Global a produs până în prezent undeva la 48-49 milioane de figurine bobbleheads. Goldenberg a spus că i-ar fi plăcut să-și sărbătorească figurina bobbleheads cu numărul 50 de milioane însă a pierdut demult numărătoarea. În 1999, erau o mică companie care se chinuia să se lanseze.
Așa că, Alexander a încercat să demareze o was trying to start a business selling promotions, și a primit o întrevedere cu San Francisco Giants, care, dacă vă amintiți, își căutau o companie care să le producă obiecte promoționale care nu se mai făcuseră de 40 de ani.
“El ne-a întrebat ”Cu ce pot să vă ajut?” iar noi i-am răspuns ”Avem nevoie de o figurină bobblehead” declară Goldenberg.
Mario Alioto a fost la acea întâlnire.
“Cred că i-am trimis o poză cu modul în care arată,nu îmi aduc aminte exact, dar i-am explicat ce este- are un corp de ceramică cu un cap supradimensionat ce se mișcă și toate lucrurile pe care le-am mai vrut-evident, va fi a lui Willie Mays, el este cel mai bun jucător al nostru.” Spune Alioto
“Și Malcolm, fiind foarte arogant și având o abordare specific australiană ne-a spus ”Da, sigur, o să facem asta. De câte ați avea nevoie?”afirmă Goldenberg ” apoi a ieșit din birou pentru a se interesa e era o figurină bobbleheads. Pentru că, deși, vândut aproape un sfert de milion de dolari de figurine bobbleheads, el habar nu avea ce vânduse până atunci.”
Dar pentru că Malcom Alexander nu știa că putea să scape mult mai ușor dacă ar fi făcut o figurină bobbleheads care să semene cu un mic băiețel, cum se mai făcuseră și până atunci, a făcut una care să semene cu Willie Mays. Mă rog, aproape.
“Până în ziua de azi Willie îmi tot spune ”Nu seamănă deloc cu mine.”
Goldenberg spune că toți atleții spun asta. Și, să fim serioși, chiar nu seamănă cu Willie Mays. Dar aducea puțin cu Willie Mays și era gratis. Fanii erau înnebuniți după el. Pănă anul următor, 8 echipe din Liga superioarp își programaserp să ofere suveniruri bobbleheads la meciurile lor.
O nouă industrie se născuse.
Din 1999, mulți au prezis decăderea industriei, inclusiv cel care începuse acest proces, Todd Goldenberg.
“Am găsit un interviu cu tine din 2006,” i-am spus “și spuneai că bobbleheads sunt pe drumul pierderii și că aceste figurine de acțiune vor conduce următoarele înmânări de suveniruri. Și asta nu s-a întâmplat. Mă întreb dacă, într-o restropectivă, te și întrebi de ce?”
“Da, aș dori mai degrabă să nu vorbesc despre asta” a glumit. ”Nu, pot să răspund la asta, figurinele de acțiune sunt un produs grozav, care erau mult mai realistice decât figurinele bobbleheads. Dar nu erau la fel de interesante.”
Si sunt interesante, spune Goldenberg, care a susținut figurinele bobbleheads atâția ani. Acum, când echipele îl întreabă ce mai este nou și interesant, Goldenberg dă mereu același răspuns.
“Nimic nu este nou și interesant, doar cumpărați figurinele bobblehads. Pare că la fiecare an, un an și jumătate, mă așez și spun ”Ok, ce o să fac mai departe?” Și este pur și simplu..figurinele bobbleheads devin din ce în ce mai puternice. Anul acesta a fost cel mai bobbleheads, cele mai multe afaceri pe care le-am încheiat-anul acesta- de 15 ani încoace. Anul trecut a fost al doilea cel mai bun an. Sunt sigur că într-o zi toată această nebunie se va mai liniști, dar cu siguranță nu în viitorul apropiat,”
Și, deși vice președintele Giants, Mario Alioto nu a încercat să înceapă ceva nou c acel bobblehead a lui Willie Mays în 1999, nu a fost niciodată de acord cu mine să numim asta o greșeală.
“Suntem foarte mândri de ea” spune Alioto ”și acum că știu că avem o zi națională a figurinelor bobbleheads, știu că pe 7 ianuarie voi face ceva cu totul special.”
Lasă un răspuns